ریزش مو سکه ای یا آلوپسیا چیست؟

ریزش مو سکه ای یا آلوپسیا چیست؟

ریزش موی سکه ای چگونه است؟ در مورد ریزش مو سکه ای چه می‌دانید؟ علت ریزش مو به حالت سکه چیست؟ این پدیده به لوپسی آره آتا نیز معروف است که یکی از علت‌های ریختن موی سر، ریش و حتی بقیه نقاط در بدن است. به طور عادی این بیماری باعث می‌شود مو به شکل قسمت‌های کوچکی به شکل یک عدد سکه بر روی قسمت موی سر یا ریش بریزد. افرادی که از مشکل ریزش مو به این صورت رنج می‌برند و دچار مشکل شده‌اند، سالم هستند و در اکثر مواقع موهای ریخته شده بعد از زمان کوتاهی دوباره به حالت اول برمی‌گردند و رشد می‌کند. البته بعضی اوقات (به‌خصوص در افرادی که مشکل ریختن کامل موی سر یا بدن را دارند) طاسی یا نداشتن مو دائمی خواهد شد. در ادامه به معرفی این عارضه و مشکلات و عوامل به‌وجودآمدن آن خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.


عوامل مؤثر در ریزش مو سکه ای

حال می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که ریزش مو سکه ای به چه دلیل است؟ زمانی که یک نفر مبتلا به هر شکلی از آلوپسی آره آتا شود، سیستم ایمنی بدن آن فرد در واکنش به این مسئله به فولیکول‌هایی که در مو سالم هستند حمله‌ور می‌شود و باعث کوچک‌تر شدن آن‌ها می‌شود و آن‌ها را از بین می‌برد. باتوجه‌به نوع و میزان شدت این بیماری جاهایی که ریزش مو دارند متفاوت، غیرقابل‌پیش‌بینی و مقطعی خواهد بود. در بعضی بیماران شاید پس از گذشت چند ماه موها رشد دوباره داشته باشند.

در به‌وجودآمدن این نوع بیماری‌ها که بدن فرد بیمار با سلول‌هایی که سالم هستند مبارزه می‌کند و به آن‌ها حمله‌ور می‌شود مسائل مختلفی دخیل هستند. اما دانشمندان تابه‌حال دلیل اصلی این بیماری را پیدا نکرده‌اند. زیرا دلایل درونی و بیرونی به‌صورت توأمان در زیادشدن این حالت تأثیر دارند. به همین دلیل برای این بیماری درمان‌های پزشکی مخلوطی از داروهای خوراکی و موضعی است.

ریزش مو سکه ای در زنان و هم در مردان به‌صورت توأمان دیده می‌شود. در برخی موارد شاهد ریزش سکه ای مو در بچه‌ها نیز هستیم که تمامی اینها به دلیل حمله‌ور شدن سلول‌های خودایمنی بدن به فولیکول‌های سالم مو است که ممکن است در هر سنی رخ دهد.


علائم بروز این عارضه

همة اشکال این عارضه با ریزش مو به همراه دارند. اما شکل و مقدار ریزش مو و زمانی که طول می‌کشد تا موها دوباره رشد کنند را نمی‌شود از قبل پیش‌بینی کرد.

باید به این مسئله مهم توجه داشته باشید که نشانه‌های بیماری ریزش سکه‌ای در هر نفر فرق دارد. بااین‌وجود علامت‌های شبیهی از این عارضه وجود دارد که فهمیدن و تشخیص آنها بسیار مهم است. بهترین کار برای فهمیدن این بیماری رفتن نزد پزشک متخصص است. به پزشک مراجعه کنید تا علت ریزش مو به‌صورت سکه ای را بفهمید.

موارد زیر از نشانه‌های بیماری طاسی سکه‌ای است:

  • به‌وجودآمدن لکه‌های خالی کچلی به شکل کوچک و گرد (بیضی) در قسمتی از پوست سر، قسمت‌هایی از ریش یا جاهایی که در بدن مو دارد.
  • ریختن و در آمدن دوباره مو به‌صورت کاملاً هم‌زمان در بخش‌هایی از بدن
  • ریختن بخش زیادی از مو در یک دوره زمانی کم و کوتاه
  • ریختن مو که معمولاً به‌جای ریختن در هر دو سمت، در یک سمت پوست سر یا بدن است.
  • موهایی به شکل «علامت تعجب» که بخش پایینی آنها کوچک‌تر از بخش بالایی است.
  • به‌وجودآمدن فرورفتگی‌های کوچک و لکه روی صدف ناخن

چگونگی درمان و جلوگیری از ریزش مو سکه ای

انواع مختلفی از روش‌ها برای درمان این مدل از ریزش مو وجود دارد. ریزش سکه ای مو در جوانان باعث شده تا آن‌ها به دنبال راه‌هایی برای درمان این مسئله باشند. متداول‌ترین روش درمان و جلوگیری از ریزش مو سکه ای استفاده از یک نوع داروی قدرتمند که ضدالتهاب است به اسم «کورتیکوستروئید» است که از این دارو به‌صورت موضعی استفاده می‌کنند. همین‌طور بعضی از دکترها برای بهبود و درمان این نوع از ریختن مو «ماینوکسیدیل» می‌دهند؛ این دارو به رشد مجدد موها کمک می‌کند اما باید متذکر شد که ماینوکسیدیل باعث جلوگیری از ایجاد ریزش مو سکه ای ریش یا قسمت‌های دیگر در بدن نمی‌شود.

یک روش دیگر نیز برای درمان این نوع ریزش مو، کاشت مو است. امروزه در اقصا نقاط دنیا روش‌های متفاوتی برای کاشت مو وجود دارد که بسیار به‌روز و پیشرفته هستند. این روش‌ها به‌خاطر پیشرفت علم و به‌روز شدن هنگام استفاده نتایج بسیار خوبی را در فرد بیمار به این عارضه به ارمغان می‌آورد. شما با این روش می‌توانید موهای طبیعی بکارید و در آینده نیز مانند موهای معمولی خود آن‌ها را اصلاح کنید. همچنین ممکن است شما به ریزش سکه ای مو پس از کاشت مو مبتلا شوید که این مسئله را باید به‌سرعت با پزشک معالج خود در میان بگذارید. حتی شما می‌توانید برای درمان ریزش سکه ای مو ریش نیز از روش کاشت مو استفاده کنید.


آیا ریزش مو سکه ای خطرناک است؟

ریزش مو به‌صورت سکه اصلاً خطرناک نیست؛ اگر ریزش مو سکه ای خفیف باشد با استفاده از داروهای موضعی قابل‌درمان است و اگر شدید باشد می‌توانید با استفاده از مراجعه به بهترین دکتر برای درمان ریزش سکه ای مو اقدام کنید و به روش‌های تزریق یا کاشت مو رو آورد.

ریزش مو به‌صورت سکه ای چندین نوع و شکل دارد:

  • ریزش مو سکه ای در ریش
  • ریزش سکه ای مو پشت سر
  • ریزش موی سکه ای جلوی سر
  • ریزش سکه ای مو ابرو
  • ریزش سکه ای مو پشت گردن

گاهی ریزش مو سکه ای در زنان باردار نیز دیده می‌شود که به‌خاطر به‌هم‌ریختن هورمون‌ها و همچنین تغییراتی که در بدن رخ می‌دهد می‌تواند باشد.


در بالا توضیح دادیم که ریزش سکه ای مو از چیست و چرا اتفاق می‌افتد. در هنگام مواجه شدن با این مشکل بهتر است به بهترین پزشک برای این بیماری مراجعه کنید. علت ریزش مو سکه ای در زنان، مردان و کودکان همان مسئله حمله سلول‌ها به فولیکول سالم مو است.

برای درمان این بیماری می‌توانید از روش کاشت مو در ریزش سکه ای مو استفاده کنید یا از داروها استفاده کنید. هرگز به‌صورت خودسر و بدون مراجعه به پزشک اقدام به استفاده از دارو نکنید. کاشت مو یکی از بهترین روش‌ها برای ریشه‌کن کردن دائمی این مشکل است.

آرین کلینیک با استفاده از متخصصان و مشاورانی که در اختیار دارد تصمیم را برای شما راحت‌تر کرده است و شما به‌راحتی و با قیمتی بسیار عالی می‌توانید به درمان ریزش سکه ای موهای خود بپردازید.

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید