آیا استفاده از کلاه بعد از کاشت مو ضرر دارد؟

استفاده از کلاه بعد از کاشت مو

اگر از گذاشتن کلاه بعد از کاشت مو نگران هستید، خواندن این مطلب به شما کمک میکند که بدانید نگرانی شما درست است یا نه؟


آیا استفاده از کلاه بعد از کاشت مو توصیه می‌شود؟

اگر شاغل هستید یا زیاد به بیرون از خانه می‌روید و نگران موهای تازه کاشته شده خود هستید، حتماً سعی کرده‌اید تا از کلاه‌های مختلف برای پوشاندن زخم‌های سر خود استفاده کنید.

تورم، زخم و کبودی‌های پس از عمل کاشت مو دردناک بوده و ظاهر خوبی ندارند و همچنین بعد از کاشت مو یا همان فولیکول‌های جدید به چند ماه زمان نیاز است تا زخم‌ها ترمیم ‌شده و رشد موها آغاز و به حالت عادی خود برگردند.

در بسیاری از موارد پزشکان گذاشتن کلاه بعد از کاشت مو برای پنهان کردن زخم‌ها و محافظت پوست سر در برابر نور آفتاب و گردوخاک و هرگونه شرایط جوی نامناسب را توصیه می‌کنند؛

بنابراین استفاده از کلاه بعد از کاشت مو در صورت رعایت نکات بهداشتی هیچ منعی ندارد.


چند روز بعد از کاشت مو می‌توان از کلاه استفاده کرد؟

استفاده بلافاصله از کلاه بعد از انجام کاشت مو می‌تواند باعث فشرده شدن، جابجایی و آسیب‌دیدگی پیوندها شود و برای هیچ‌کس جالب نیست که هزینه‌ای که برای کاشت مو کرده است به هدر برود.

این آسیب‌ها می‌توانند باعث کچلی‌های سکه‌ای در محدوده کاشته شده شوند و روند کلی رشد موها پس از کاشت را تحت تأثیر قرار دهند.

برای استفاده از کلاه بعد از کاشت مو حداقل باید یک هفته الی ده روز بعد از عمل صبر کنید تا زخم‌ها کمی بهبود پیداکرده و گرافت‌ها که شکننده و حساس هستند کمی ثابت شوند و سپس از کلاه‌های مناسب استفاده کنید.


ویژگی‌های کلاه مناسب برای استفاده پس از عمل کاشت مو

کلاه گذاشتن بعد از کاشت مو شرایط و نکات خاصی دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند باعث شود تا به فولیکول‌های تازه کاشته شده آسیبی وارد نشود و درنهایت نتیجه مطلوب و قابل‌توجهی از کاشت به دست بیاید.

یکی از نکاتی که بسیار مهم بوده و باید در استفاده از کلاه بعد از کاشت مو به آن توجه کنیم نوع و جنس متریال کلاهی است که قرار است برای بعد از عمل کاشت تا مدتی از آن استفاده شود.

 برای کلاه گذاشتن بعد از گذشت 7 الی 10 روز از عمل کاشت، حتماً باید از کلاه‌های مخصوص کاشت مو استفاده شود زیرا این کلاه‌ها به‌طوری طراحی‌شده‌اند که بسیار وزن کمی داشته باشند تا به گرافت‌های تازه فشاری وارد نشود و همچنین باید از ایجاد بار الکتریکی با موی سر در اثر سایش و اصطکاک خودداری کنند.

کلاه کاشت مو نباید جذب و تنگ باشد تا فشار به زخم وارد نشود و در صورت در دسترس نبودن کلاه مخصوص بهتر است از کلاه‌های از جنس نخ نیز استفاده نشود.


چگونه از کلاه استفاده کنیم تا موهای جدید آسیب نبینند؟

برای حفاظت از گرافت‌های تازه کاشته شده و پوست سر از التهابات، عفونت و جابجایی فولیکول‌ها، استفاده از کلاه بعد از کاشت مو توسط پزشکان توصیه می‌شود.

برای گذاشتن کلاه روی سر حتماً باید دقت کنید تا کلاه به‌اندازه کافی گشاد باشد تا هیچ فشار و برخورد مستقیمی با موهای تازه کاشته شده نداشته باشد.

برای قرار دادن کلاه بر روی سر هیچ عجله‌ای نداشته باشید و با آرامش و با استفاده از هر دودست کلاه را به‌ آرامی روی سر خود قرار دهید و برای درآوردن آن نیز از هر دو دست استفاده کرده و هیچ فشاری را به سر خود وارد نکنید.

زمان گذاشتن کلاه بعد از کاشت مو در طول روز بهتر است از 5 الی 6 ساعت در روز بیشتر نشود تا گرافت‌ها آسیبی نبینند.


دلایل و زمان استفاده از کلاه بعد از کاشت مو چیست؟

همان‌طور که گفتیم استفاده از کلاه بعد از کاشت مو علاوه بر پوشاندن ظاهر ناخوش آیند سر بعد از کاشت مو می‌تواند به حفاظت سر و محدوده کاشت از التهاب، عفونت و انواع آلودگی‌ها جلوگیری کند. در ادامه اصلی‌ترین دلایلی که باعث می‌شوند در زمان‌های خاص از کلاه بعد از کاشت مو استفاده کنید را آورده‌ایم:

وزش باد آلودگی‌ها و گردو خاک‌های ریز را در همه‌جا پراکنده می‌کند و این آلودگی‌های خارجی درصورتی‌که با پوست سر تازه کاشته شده که دارای زخم بوده و بسیار حساس است تماس پیدا کنند، می‌توانند باعث التهاب و عفونت شوند.

زخم‌های ایجاد شده بر روی کف سر بعد از کاشت مو زخم‌های باز هستند و هرگونه گردوغباری که بر روی این زخم‌ها قرار بگیرد می‌تواند باعث عفونت و التهاب‌های بسیار بدی شود که درنهایت می‌تواند بر روی سرعت رشد موهای کاشته شده تأثیر بگذارد و یا حتی منجر به از بین رفتن فولیکول‌های کاشته شده و آسیب به موهای پشت سر و هدر رفتن هزینه کاشت مو شما شود.

 استفاده از کلاه بعد از کاشت مو در بیرون از خانه برای حفاظت از گردوغبار در روزهای بادی و حتی روزهای عادی در شهرهایی مانند تهران که میزان آلودگی بسیار زیاد است اهمیت بالایی دارد.

تماس نور آفتاب با سر بعد از کاشت مو می‌تواند التهابات ناشی از کاشت را تشدید کند که می‌تواند بسیار دردناک و ناخوشایند نیز باشد و حتما در روزهای آفتابی استفاده از کلاه بعد از کاشت مو ضروری است.

در حقیقت اشعه مستقیم خورشید برای فولیکول‌های تازه کاشته شده می‌تواند بسیار مضر بوده و عارضه‌های جانبی زیادی را به همراه داشته باشد. تماس مستقیم آفتاب با پوست سر علاوه بر تشدید التهابات و احساس درد می‌تواند موجب آفتاب‌سوختگی شده و باعث شود به علت بی‌حسی پس از کاشت تا مدتی متوجه آفتاب‌سوختگی و درد آن نشوید؛

اما این مورد می‌تواند گرافت‌ها را بسیار تحت تأثیر قرار داده و باعث تخریب آن‌ها شود.

هوای باد و بارانی به‌تنهایی آسیب شدیدی به موهای تازه کاشته شده شما وارد نمی‌کنند اما می‌تواند باعث تحریک پوست سر تازه کاشته شده شود. از طرفی چون فولیکول‌های تازه کاشته شده در چند روز ابتدایی بسیار سست بوده و به زمان برای محکم شدن نیاز دارند،

تماس مستقیم سر با باد و باران حتی اگر شدید هم نباشد، می‌تواند موجب جدا شدن یا جابجایی گرافت‌های تازه کاشته شده شوند. پس بهترین کار ممکن قرار نگرفتن در برابر باد و باران حداقل در ده روز ابتدایی، استفاده از کلاه بعد از کاشت مو است.


زمان استفاده از کلاه بعد از کاشت مو

سرعت بهبودی زخم‌های ناشی از کاشت فولیکول‌های تازه مو کند بوده و برای بهبودی کامل به چند هفته زمان نیاز دارد. همان‌طور که گفته شد بعد از گذشت یک هفته می‌توانید شروع به استفاده از کلاه بعد از کاشت مو کنید و در تمامی مواقعی که در بیرون از خانه و محیط‌های آلوده هستید، کلاه همراهتان باشد.

پوست سر شما بعد از گذشت دو هفته از کاشت رو به بهبودی می‌رود اما تا بهبودی کامل و کنار گذاشتن کلاه ممکن است دو ماه زمان نیاز داشته باشید و در این مدت در محیط‌های بسته مانند خانه و اداره نیازی به استفاده از کلاه نیست.


معمولا بعد از انجام کاشت مو ممکن است نواحی کاشته شده کمی کم پشت به نظر برسد یکی از راهکارهای پوشاندن سفیدی این نواحی انجام اسکالپ برای کف سر می باشد .


سایر مراقبت‌های لازم بعد از کاشت مو

مو تأثیر زیادی بر روی زیبایی افراد داشته و کسانی که تجربه کاشت موفق و مراقبت‌های صحیح آن را دارند، درنهایت از نتیجه تغییر خود بسیار راضی هستند. برای داشتن موهایی زیبا و پرپشت بعد از کاشت مو باید به مراقبت‌های بعد از کاشت و به‌خصوص گذاشتن کلاه بعد از کاشت مو بسیار توجه شود.

نکات مهم دیگری که باید در استفاده از کلاه بعد از کاشت مو در نظر بگیرید استفاده نکردن از پنبه بر روی زخم‌ها، استفاده نکردن از کلاه‌های سنگین مانند کلاه کاسکت و تمیز و ضدعفونی کردن کلاه است.

هرگونه کثیفی و خونابه بر روی سطح داخلی کلاه باید به‌سرعت شسته شده و خشک شود تا از عفونت جلوگیری شود.

  • حفاظت از موهای کاشته شده در برابر گردوغبار و خاک
  • حفاظت از فولیکول‌های مو در برابر نور آفتاب
  • محافظت از پوست سر در برابر باد و باران

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید