علت ایجاد شوره سر چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد؟

علت ایجاد شوره سر چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد؟

رایج‌ترین مشکلی که معمولا جوانان و میانسالان به آن دچار می‌شوند، شوره سر است که علت بروز آن متناسب با چرب یا خشک بودن پوست سر و میزان شدت آن در هر فردی متفاوت است؛ از این‌رو تصمیم داریم در ادامه این مطلب شما را با انواع شوره سر و علت بروز هر یک و همچنین راه‌های درمان شوره سر آشنا کنیم، پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.


علت شوره سر چیست؟

به پوسته پوسته شدن سر اصطلاحا شوره سر می‌گویند. درواقع زمانی که سلول‌های مرده پوست سر شروع به ریزش می‌کنند، سر پوسته پوسته شده که به آن شوره سر گفته می‌شود.

همانطور که می‌دانید پوسته پوسته شدن سر کاملا بی‌ضرر است و با عوارضی همراه نیست اما گاهی اوقات در برخی از افراد با خارش همراه است و جدا از این مسئله جلوه زیبایی بر روی موها ندارد؛ به همین دلیل اکثر افرادی که با این مشکل مواجه هستند به دنبال راهی برای رفع آن می‌گردند. اما قبل از اینکه راه رفع شوره سر را پیدا کنید، بهتر است دلیل بروز آن را بدانید؛ چراکه علت شوره سر متناسب با خشک یا چرب بودن پوست سر و همچنین میزان آن در هر فردی متفاوت است. برای مثال عواملی نظیر سن، شرایط آب و هوا، استرس و اضطراب، بروز برخی بیماری‌ها، مراقبت ضعیف از موها و حتی مشکلات هورمونی علت اصلی شوره سر هستند.


با انواع شوره سر آشنا شوید

همانطور که اشاره کردیم دانستن علت شوره سر و همچنین نوع آن در پیدا کردن راه درمان شوره سر از اهمیت بسزایی برخوردار است. به گونه‌ای که برخی از انواع شوره سر را می‌توان به سادگی با راهکارهای خانگی درمان کرد اما برخی دیگر از انواع آن نیاز به شامپوها و داروهای قوی دارند. در کل دو نوع شوره سر وجود دارد که شامل: شوره خشک و چرب می‌باشند که در ادامه با هر یک از آن‌ها آشنا خواهید شد.

  • شوره خشک

از آن جایی که سرد و گرم شدن هوا می‌تواند موجب خشک شدن پوست سر شود، شوره خشک معمولا در فصل زمستان تشدید می‌شود. البته سرد و گرم شدن هوا تنها دلیل خشک شدن پوست سر و بروز شوره خشک نیست، چراکه شستن مداوم موها با آب داغ نیز منجر به تشدید این مدل از شوره سر می‌شود. نکته حائز اهمیت درمورد بروز شوره خشک این است که گاهی اوقات این مدل از شوره‌ سر همراه با خارش خفیفی همراه است اما اگر شوره خشک با خارش بسیار زیاد همراه بود، نشان‌دهنده این است که شما به یک بیماری پوستی جدی مبتلا شده‌اید و هر چه زودتر باید به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

خوشبختانه شوره خشک را می‌توان به راحتی در خانه رفع کرد به این شکل که می‌توانید از شامپو نرم کننده استفاده کنید و همچنین پوست سرتان را با روغن نارگیل ماساژ دهید.

  • شوره چرب

جالب است بدانید که در زیر پوست سر شما غددی وجود دارند که ماده‌ای به نام سبوم را تولید می‌کنند که این ماده به مرطوب‌سازی و محافظت از پوست شما کمک بسزایی می‌کند. در برخی از افراد غددی که در زیر پوست سرشان وجود دارند به میزان زیادی ماده سبوم را ترشح می‌کنند که این عامل موجب چرب شدن پوست سر و درنتیجه ایجاد پوسته پوسته‌های چرب یا شوره چرب می‌شود.


راه‌های درمان شوره سر چیست؟

همانطور که اشاره کردیم برخی از انواع شوره سر را می‌توان با راهکارهای خانگی به راحتی درمان کرد اما برخی دیگر از انواع آن را می‌توان به کمک شامپوها و داروهای قوی به تجویز پزشک درمان کرد. منتهی اگر شوره سر شما از نوعی است که به راحتی می‌توانید خودتان آن را درمان کنید و به تشخیص پزشک نیازی به مصرف دارو و شامپو نیست به شما این راهکارها را پیشنهاد می‌دهیم:

  • استرس و اضطراب خود را کنترل کنید چراکه استرس رابطه مستقیمی با شوره سر شما دارد.
  • مرتب موهای خود را شانه بزنید تا با این کار سلول‌های مرده پوست سر خود را از بین ببرید و از شوره زدن سر خود جلوگیری کنید.
  • از شامپوها و محصولات شیمیایی که تبلیغات دروغین به شما پیشنهاد می‌دهند اجتناب کنید.
  • موهای خود را منظم بشویید و پوست سر خود را ماساژ دهید.
  • از شامپوهای ضد شوره استفاده کنید.
  • خارش و پوسته پوسته شدن سر تقریباً همیشه قابل کنترل است. برای شوره سر خفیف، ابتدا تمیز کردن منظم را با یک شامپوی ملایم و اگر کمکی نکرد، یک شامپوی دارویی برای شوره سر را امتحان کنید. برخی از افراد می توانند در صورت نیاز شامپوی ضد شوره را به صورت منظم استفاده کنند.
  • محصولات مو و پوست سر، چه دارویی و چه غیر دارویی، به صورت محلول، فوم، ژل، اسپری، پماد و روغن در دسترس هستند. ممکن است لازم باشد بیش از یک محصول را امتحان کنید تا روتینی را پیدا کنید که برای شما مناسب است.
  • اگر از مصرف هر محصولی دچار خارش یا سوزش شدید، مصرف آن را متوقف کنید. اگر دچار یک واکنش آلرژیک - مانند بثورات پوستی، کهیر یا مشکل در تنفس شدید - فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.
  • دستورالعمل‌های مربوط به هر بطری شامپو را که امتحان می‌کنید بخوانید و دنبال کنید. برخی از محصولات باید برای چند دقیقه روی پوست باقی بمانند، در حالی که برخی دیگر باید به سرعت شسته شوند.
  • اگر چندین هفته به طور منظم از شامپوهای دارویی استفاده کرده‌اید و همچنان شوره دارید، با پزشک یا متخصص پوست درکلینیک آریان صحبت کنید. ممکن است به یک شامپوی قوی یا لوسیون استروئیدی نیاز داشته باشید.

 

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید