20 نکته مهم قبل و بعد از کاشت مو

مراقبت های قبل و بعد از کاشت مو | سوالات متداول کاشت مو

ضروری است قبل از انجام کاشت مو نکات مهمی در نظر گرفته شود و همچنین رعایت نکات زیر موجب نتیجه بهتر، راحتی بیمار و جلوگیری از عوارض احتمالی خواهد گردید. با ما همراه باشید



مراقبت های قبل و بعد از کاشت مو

بدهی هست برای کاشت مو، متقاضیان باید به توصیه های پزشک قبل و بعد از کاشت مو توجه کنند تا بهترین نتیجه به دست آید.


توصیه های قبل از کاشت مو

ضروری است قبل از انجام کاشت مو نکات مهمی در نظر گرفته شود.

توصیه ها قبل از کاشت مو

  1. پزشک باید از سلامت پوست سر و عدم وجود بیماریهای پوستی در محل کاشت مطمئن باشد. وجود بیماری هایی مانند ویتیلیگو  vitiligo حساسیت های پوستی، شوره سر ، پسوریازیس psoriasis  لیکن پلان، ریزش سکه‌ای و غیره مانع از حصول نتیجه مطلوب خواهد گردید. در برخی موارد ممکن است با اطلاع بیمار در موارد بسیار خفیف کاشت مو صورت پذیرد؛ اما در هر حال در نظر گرفتن شرایط قبل از کاشت بسیار حائز اهمیت است.
  2.  اگر در محل برداشت و کاشت جوش وجود دارد، اقدام به کاشت مو موجب ایجاد فولیکولیت و یا عفونت در ناحیه کاشت خواهد شد؛ که نتیجه کاشت مو را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.
  3. در صورت وجود بیماری های داخلی مثل دیابت، فشار خون و اختلالات خونی حتماً پزشک را در جریان قرار دهید.
  4. در کلینیک آریان قبل از انجام کاشت مو باید آزمایش خون جهت بررسی احتمال بیماری های ویروسی مثل هپاتیت و ایدز در بازه زمانی دو تا سه روز قبل از کاشت انجام شود و نتیجه آن فقط توسط پزشک کلینیک آریان بررسی گردد.
  5. شب قبل از کاشت مو استراحت کافی داشته باشید. بی خوابی و خستگی موجب سخت‌تر شدن شرایط و بالا رفتن فشار خون و خونریزی و یا افت فشار خون و ضعف و احساس درد در زمان کاشت خواهد گردید. صبح روز عمل حتما دوش بگیرید و قبل از مراجعه به کلینیک صبحانه کامل خورده باشید. از کوتاه کردن موها قبل از عمل خود داری نمایید. پس از گرفتن عکس های قبل از کاشت در محل کلینیک، موها کوتاه شده و سپس سر شستشو می‌گردد.
  6. از پوشیدن تیشرت (پیراهن/ لباس جلو بسته) خودداری شود. حتماً پیراهن دگمه دار بپوشید.
  7. فرآیند کاشت مو پراسترس و اضطراب آور نیست؛ اما در صورت نیاز قبل از شروع کار، گاهی داروی آرامبخش هم به بیماران داده می شود.
  8. در صورت وجود هرگونه سوال قبل از انجام کاشت مو، می توانید با کلینیک آریان تماس داشته باشید.  شماره تلفن های زیر همیشه در اختیار شما خواهند بود. 07136491604 و   07136491605
  9. استفاده از مشروبات الکلی از 2 تا 3 روز قبل از انجام کاشت ممنوع است.
  10. در روزهای انجام کاشت بهتر است از گوشت قرمز استفاده نکنید اگر چه منع قطعی ندارد.
  11. بهتر است دو هفته قبل از کاشت و دو هفته بعد از کاشت مصرف سیگار را قطع و یا مصرف آن را به شدت کاهش دهید.

 


مراقبت های بعد از کاشت مو

مراقبت های بعد از کاشت مو

  1. رعایت نکات زیر موجب نتیجه بهتر، راحتی بیمار و جلوگیری از عوارض احتمالی خواهد گردید:
  2. به مدت یک هفته پس از کاشت مو لازم است راس ساعت مقرر از آنتی بیوتیک مناسب استفاده کنید.
  3. در صورت وجود درد می توانید گاهی از مسکن هایی مثل استامینوفن استفاده کنید.
  4. ممکن است چند روز پس از انجام کاشت مو تورم در ناحیه پیشانی و پلک و چشم ها داشته باشید؛ که به جز وضعیت ظاهری هیچگونه خطری ندارد و پس از چهار الی پنج روز از آخرین روز کاشت مو به تدریج برطرف می شود. تورم ناحیه پیشانی نیاز به درمان ندارد. تزریق دگزامتازون برای کاهش تورم به هیچ عنوان توصیه نمی شود و تاثیری ندارد. ممکن است استفاده از کمپرس یخ در ناحیه پیشانی تا حدی موثر باشد اگر چه در تاثیر آن نیز تردید وجود دارد.
  5. روز بعد از کاشت، پانسمان پشت سر (محل برداشت مو) را به آرامی بردارید و پس از شستشوی کامل با شامپو و آبکشی اجازه دهید تا کاملاً محل برداشت خشک شود. پس از خشک شدن روی محل برداشت، مقدار کمی پماد ترمیم کننده استفاده کنید. استفاده از پماد ترمیم کننده موجب بهبود سریعتر زخم و جلوگیری از خشکی آن می‌گردد. نیازی به پانسمان مجدد نیست. در صورت تمایل می توانید این کار را روزی 2 بار هم انجام دهید. برای شستشوی محل برداشت می توانید از هر نوع شامپوی ملایم و بدون سولفات استفاده کنید. نیازی به خرید شامپو های گران قیمت ندارید. آب مورد استفاده کافیست تمیز باشد و نیازی به جوشاندن آب و یا استفاده از سرم نمکی نیست گرچه ایرادی هم ندارد. برای شستشوی محل نیاز به وسیله خاصی ندارید. با آرامی با نوک انگشت شست و شو را انجام دهید. این کار را تا روز ششم یا هفتم پس ازکاشت، روزانه انجام دهید.
  6. محل کاشت تا دو الی سه روز بعد از کاشت، نیاز به شستشو ندارد و اگر پوست خیلی چربی دارید و چربی روی پیشانی نیاز به تمیز کردن دارد؛ می توانید با استفاده از شوینده و یا پنبه الکلی، پیشانی و اطراف چشم ها را کاملاً تمیز کنید. اگر موقع شستشوی صورت و پیشانی ناحیه کاشت شده کمی خیس شد؛ اهمیتی ندارد.
  7. از روز سوم و یا چهارم پس از کاشت، لازم است محل کاشت را روزانه شستشو کنید. برای شستشوی این ناحیه از اسپری آبپاش استفاده نمایید. مخلوطی از آب و شامپو را داخل آب پاش بریزید و محل کاشت را به طور کامل اسپری کنید. به نحوی که با جریان آب چربی های محل کاشت تمیز شود. از کشیدن دست خودداری کنید؛ اما جریان آب و شدت اسپری، باید در حدی باشد که قادر به تمیز کردن محل کاشت باشد و گرنه خیس کردن ناحیه به تنهایی کمکی نمی‌کند.
  8. پس از شستشو با آب و شامپو می‌توانید در انتها با آب خالص محل را شستشو کنید تا کف های ایجاد شده تمیز شوند. این کار را روزانه یک بار و تا روز ششم بعد از کاشت ادامه دهید.
  9. پس از شست و شوی محل کاشت و خشک شدن پوست گاهی ترک هایی در محل کاشت ظاهر می گردد که کاملاً طبیعی است و پس از تمیز شدن ناحیه کاشت در روز هفتم کاملاً از بین خواهد رفت.
  10. شستشوی نهایی محل کاشت در روز ششم یا هفتم بعد از کاشت انجام می گیرد. در این زمان پوست های محل کاشت کاملاً به پوست سر چسبیده اند و جدا کردن آنها راحت نیست؛ به همین دلیل لازم است محل کاشت شده به مدت 2 الی 3 ساعت با گاز خیس پوشانده شود تا پوست ها نرم شوند. می توانید علاوه بر آب گاز را به کف شامپو هم آغشته کنید. یکی دیگر از راه های تجربی برای شستشوی راحت تر، استفاده از چند قطره روغن زیتون خوراکی و یا روغن بادام تلخ به مدت 2 الی 3 ساعت قبل از شستشوی کامل است. روغن زیتون موجب  نرم شدن پوست ها شده و شما می توانید به سادگی محل را شستشو کنید. پس از 2 الی 3 ساعت محل کاشت را با استفاده از گاز خیس و کشیدن دست شست و شو دهید. اگر بخواهید زیر دوش مستقیم حمام این کار را انجام دهید، هیچگونه ایرادی ندارد. باید محل کاشت را به نحوی شستشو دهید که هیچ اثری از پوسته‌ها باقی نماند. ممکن است این کار حتی 20 دقیقه تا نیم ساعت به طول بیانجامد.
  11. هنگام شستشوی روز هفتم ممکن است تعدادی از تارهای مو که کاشت شده‌اند از پوست جدا شوند و شما را نگران کند؛ اما اهمیتی ندارد چون ریشه های مو در پوست سر باقی مانده و پس از 3 ماه رشد نهایی آغاز می شود.
  12. پس از شست‌وشوی روز هفتم طبق عادت همیشگی، می توانید هر روز یا یک روز در میان یا در هر برنامه زمانی استحمام کنید و فعالیت عادی خود را ادامه دهید .
  13. توصیه می‌شود تا چند ماه پس از کاشت از مولتی ویتامین های مخصوص رشد مو استفاده شود. چند ماه اول پس از کاشت بهتر است از شامپوهای ملایم و بدون سولفات استفاده شود و بعد از 5 الی 6 ماه می توانید از هر نوع شامپویی استفاده کنید.
  14. کوتاه کردن موها در هفته ها و ماه های بعد از کاشت هیچ ایرادی ندارد. ضمن اینکه کوتاه و یا بلند نگه داشتن موها نیز تاثیری در رشد نهایی نخواهد داشت.
  15. موهای کاشته شده در اغلب موارد در هفته های اول شروع به ریزش می کند و این موضوع اغلب موجب نگرانی بیمار می‌شود. لازم است بدانید ریزش یا عدم ریزش اولیه موها، هیچ تأثیری در نتیجه نهایی ندارد و ریشه موهای کاشته شده به تدریج و پس از 3 ماه از کاشت مو شروع به فعالیت و ایجاد ساقه مو می کنند؛ که برای فعالیت حداکثر آنها نیاز به 6 الی 7 ماه زمان است.
  16. پس از رشد موها استفاده از ژل یا سشوار در حد متعارف منعی ندارد.
  17. ممکن است تا مدتی رشد موها موج دار باشند. این موضوع به تدریج پس از چند ماه و یا گاهی طی مدت طولانی تری به حالت اولیه باز خواهد گشت.
  18.  توجه به این نکته ضروری است که رشد موها و نتیجه کاشت مو در افراد مختلف کاملا متفاوت است و مقایسه افراد با یکدیگر موجب ایجاد اضطراب در بیمار می گردد.
  19. در صورت امکان پس از یک ماه، سه ماه و در نهایت شش ماه پس از کاشت مو جهت بررسی وضعیت به کلینیک مراجعه نمایید و یا عکس های خود را از طریق واتساپ بفرستید تا روند درمان شما پیگیری شود.
  20. در صورت وجود جوش، زخم غیرعادی و تیرگی در محل کاشت و یا محل برداشت حتماً به کلینیک اطلاع دهید تا اقدامات درمانی انجام گیرد.
  21. آخرین و مهم ترین موضوع، کسب اطلاعات دقیق و علمی از افرادیست که علم کافی را در مورد کاشت مو دارند. متاسفانه کسانی که قبلاً کاشت مو انجام داده اند؛ غالبا اطلاعات ناقص و اشتباهی دارند که آن را به سایرین منتقل می کنند و موجب نگرانی آنها می شوند.

سوالات متداول در کاشت مو

سوالات کاشت مو

  • نحوه خوابیدن در روزهای پس از کاشت چگونه است؟

 فقط کافیست به ناحیه کاشت شده صدمه‌ای وارد نشود. محل برداشت مراقبت خاصی ندارد.

  • آیا لازم است در روزهای اولیه پس از کاشت به حالت نشسته بخوابیم؟

 خیر به هیچ عنوان کمکی به جلوگیری از تورم پیشانی و یا رشد بهتر موها نخواهد کرد.

  • فعالیتهای ورزشی تا چه مدت محدودیت دارد؟

 پس از انجام شستشوی نهایی در روز هفتم هیچ گونه محدودیتی در انجام فعالیت‌های ورزشی ندارید. بلند کردن وزنه، راهپیمایی، ورزش های رزمی هیچ ارتباطی با کاشت مو ندارند.

  • آیا در روزهای اولیه پس از کاشت مو مراقبت تغذیه ای وجود دارد؟

 بهتر است در روزهای اول پس از کاشت مو از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید.

  • آیا استفاده از مشروبات الکلی پس از انجام کاشت مو محدودیت دارد؟

خیر

  • آیا استفاده از سیگار پس از کاشت مو محدودیت دارد؟ 

 بهتر است در هفته قبل و دو هفته بعد از کاشت مصرف سیگار قطع و یا به حداقل برسد. این موضوع در روند اکسیژن رسانی به بافت بسیار موثر است.

  • آیا کوتاه کردن موها یا بلند نگه داشتن آنها تاثیری در رشد موها دارد؟

خیر

  • از چه زمانی می توانیم موهایمان را رنگ کنیم؟

 بهتر است حداقل تا یک ماه که زخم هنوز کمی قرمز است از رنگ های شیمیایی استفاده نشود. بعد از آن محدودیتی وجود ندارد.

  • آیا استفاده از کلاه ممکن است؟

 بهتر است در صورتی که در آفتاب شدید قرار دارید؛ حتما از کلاه استفاده کنید و در نهایت پوست ناحیه کاشت شده به شدت قرمز می‌شود و این قرمزی تا مدتی باقی می‌ماند. استفاده از کلاه در سایر موارد بستگی نظر خودتان دارد.

  • آیا استفاده از ژل یا شستشو سشوار محدودیت دارد ؟

 در صورتی که در حد معقول باشد ایرادی ندارد اما استفاده از اتوی مو می‌تواند مضر باشد.

  • آیا رابطه جنسی در روزهای اولیه پس از کاشت مو محدودیت دارد؟ 

خیر به هیچ وجه ارتباطی با موضوع کاشت مو ندارد.

  • استفاده از داروهای مولتی ویتامین تا چه زمانی ضرورت دارد؟

 بهتر است مصرف داروهای تقویت کننده رشد مو را به مدت 6 ماه پس از کاشت مو ادامه دهید.

  • چه نوع شامپویی برای بعد از کاشت مناسب است؟

 بر خلاف تصور عموم استفاده از شامپو تاثیر چندانی در رشد مو ندارد؛ اما بهتر است از شامپوهای ملایم که حساسیتی ایجاد نمی کنند استفاده کنید. 
 

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید