بوتاکس درمانی برای تعریق بیش ازحد

بوتاکس درمانی برای تعریق بیش ازحد

سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۰۴ بوتاکس را برای درمان تعریق بیش از حد تأیید کرد. بوتاکس محصول شرکت Allergan در کالیفرنیا می‌باشد، یکی از مشهورترین برندهای دنیا که بیشترین تحقیق و پژوهش را در زمینه توکسین بوتولینیوم انجام داده است.


درمان تعریق زیاد با تزریق بوتاکس

سازمان غذا و داروی آمریکا در سال 2004 بوتاکس را برای درمان تعریق بیش از حد تأیید کرد. بوتاکس محصول شرکت Allergan در کالیفرنیا می‌باشد، یکی از مشهورترین برندهای دنیا که بیشترین تحقیق و پژوهش را در زمینه توکسین بوتولینیوم انجام داده است. نخستین بار در سال 1989، وزارت غذا و داروی آمریکا تأیید کرد که بوتاکس می‌تواند 8 نوع بیماری را درمان کند.

در طول این سال ها بوتاکس توانسته میلیون ها نفر را که از بیماری های مختلفی رنج می‌بردند، علاج کند که از آن میان می‌توان به اختلالات حرکتی و تشنج اشاره داشت. هم اکنون بیش از 20 کشور در سرتاسر دنیا برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل، بوتاکس را به کار می‌گیرند.

بوتولینیوم نوع A یک پروتئین خالص و طبیعی است که می تواند ترشح عرق را سد کند. بوتاکس این کار را از طریق ممانعت از آزاد شدن استیل کولین (یک واسطه شیمیایی که باعث تحریک غدد عرق می شود) انجام می دهد. تزریق بوتاکس سطحی و کم عمق است، به عبارت دیگر بوتاکس تنها در زیر سطح پوست تزریق شده و همانجا باقی می‌ماند. بوتاکس درمانی یک روش بی خطر و بسیار مؤثر در درمان تعریق بیش از حد قسمت هایی از بدن نظیر زیر بغل، دست، پا، سر و صورت و نواحی نسبتاً کوچک (همچون زیر سینه) به شمار می‌رود.

زمانی که فرد برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل به بوتاکس روی می‌آورد، میزان تعریق 82 تا 87 درصد کاهش می یابد. 2 تا 4 روز پس از تزریق نتایج حاصل از این درمان ملموس خواهد بود اما پس از دو هفته اثرات درمانی کاملاً مشهود و قابل درک می‌شود. زیر بغل بین 4 تا 12 ماه عرق نخواهد کرد اما برخی مطالعات از تداوم 14 ماهه نتایج این روش درمانی خبر می‌دهند. آمار و ارقام نشان می‌دهد، تکرار تزریق بوتاکس هیچ خطری در پی ندارد و به تدام هر چه بیشتر و طولانی مدت نتایج حاصله کمک می‌کند و باعث می‌شود نشانه ها و علائم این بیماری به طور چشمگیری بهبود یابد و کیفیت و بازدهی زندگی فرد دو چندان شود.

از لحاظ علمی ثابت شده که درمان تعریق بیش از حد با بوتاکس باعث افزایش بهره وری فرد در حین کار می‌شود. عرق کردن یکی از مکانیسم های ضروری و حیاتی بدن برای کنترل دماست اما بوتاکس تنها به بخش هایی تزریق می‌شود که سهمشان در تعریق کلی بدن اندک و ناچیز است (به عنوان مثال سهم زیربغل در ترشح عرق فقط 2 درصد می‌باشد) و در نتیجه توقف موقتی این تعریق تأثیر چندانی در فرآیند تنظیم دمای بدن نخواهد داشت. بدن کاهش تعریق پس از تزریق بوتاکس را در قسمت های دیگری از بدن جبران می‌کند، که این مسئله نیز به نوبه خود مشکلی به وجود نخواهد آورد.

تأثیر بوتاکس در درمان تعریق بیش از حد کف دست بین 80 تا 90 درصد گزارش شده است. این تزریق می‌بایست پس از 6 ماه تکرار شود.

می‌توان از بوتاکس برای درمان تعریق سر و صورت هم بهره برد اما تکنیک تزریق این ناحیه به مهارت و تخصص ویژه ای نیاز دارد، لذا بیماران باید برای این منظور به یک متخصص حاذق و مجرب مراجعه کنند. یکی از عوارض احتمالی تزریق بوتاکس از حالت تقارن خارج شدن صورت، مخصوصاً پیشانی، است. این اتفاق زمانی می‌افتد که مقداری از بوتاکس به درون ماهیچه های صورت نفوذ کند. این بر هم خوردن تقارن موقتی و زودگذر بوده و در صورت نیاز می‌توان با تزریق مقداری بوتاکس این مشکل را رفع و رجوع کرد. می‌توان از بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد کف پا بهره برد اما بیمارانی که این روش را به کار می‌گیرند، درد بیشتری را حس خواهند کرد و آمار و ارقام نشان می‌دهد استفاده از بوتاکس برای درمان تعریق پا در مقایسه با سایر قسمت های بدن تأثیر و کارآیی چندانی ندارد و 50 درصد بیماران از نتایج حاصل از این درمان دل خوشی نداشته و ناراضی اند.

 

کاربرد مؤثر و کارآمد بوتاکس

استفاده از بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد یکی از مؤثرترین روش های موجود است، مشروط بر آن که این روش به دست پزشکی متخصص و مجربی اجرا شود که در این زمینه آموزش های لازم را دیده و با زیر و بم این روش کاملاً آشنا باشد.

باید به پزشکانی مراجعه کنید که دوره درمان تعریق بیش از حد را گذرانده و گواهی های مربوطه را دریافت کرده اند. این تزریق در مطب پزشک و در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. پزشکان با تجربه و حرفه ای می‌توانند در عرض 10 دقیقه به هر دو زیر بغل بوتاکس تزریق کنند. با تزریق بوتاکس فرد از فعالیت های روزانه و کار خود نمی‌افتد، فقط در روز بعد از تزریق بوتاکس نباید ورزش های سنگین انجام دهد یا به سونا برود. بهتر است پیش از تزریق بوتاکس محل مورد نظر را اصلاح نکنید. پزشکان ترجیح می‌دهند 3 تا 4 روز پیش از تزریق بوتاکس موی زیربغل فرصتی برای رشد داشته باشد. در حین درمان از یک سوزن بسیار ریز و نازک استفاده می‌شود و مقدار بسیار کمی از بوتاکس به زیر پوست ناحیه ای تزریق می‌شود که فرد از تعریق بیش از حد آن رنج می‌برد. (یک الگوی شبکه ای در هر یک تا 2 سانتی متر). باید در ناحیه تحت درمان چند تزریق انجام شود که شمار و محل این تزریق ها به تشخیص و نظر دکتر بستگی دارد. برای آن که فرد در حین تزریق احساس ناخوشایندی را تجربه نکند، پزشک یک یا چند تکنیک بی حسی موضعی را با هم ترکیب می‌کند تا بیمار اذیت نشود.

 

باید 1 تا 2 هفته پس از تزریق بوتاکس دستورالعمل های پزشک را مو به مو انجام دهید تا پزشک بتواند با لمس ناحیه تحت درمان بفهمد کدام قسمت ها را از قلم انداخته و اطمینان یابد شما از این درمان بیشترین بهره را می‌برید. هزینه تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد به دو عامل بستگی دارد:

مساحت ناحیه نیازمند درمان
بیمه هزینه های مربوط به این درمان را پوشش می‌دهد یا نه.
اما به طور تقریبی هزینه تزریق بوتاکس به هر دو زیر بغل در حدود هزار دلار می‌شود. در نظر داشته باشید که تزریق سم بوتاکس علاجی برای تعریق بیش از حد نیست؛ با تزریق بوتاکس نشانه های این بیماری به تدریج و با مرور زمان از بین می‌روند (معمولاً در عرض یک هفته) و دوباره باز می‌گردند. برای حفظ و ماندگاری این شرایط باید تزریق تکرار شود. فاصله زمانی بین تزریق ها بین 7 تا 16 ماه متغیر است.

گام های بعدی
با پزشکتان در مورد تعریق بیش از حد صحبت کرده اید؟ اگر پاسختان منفی است، اکنون زمانش فرا رسیده! با پزشکتان مشورت کنید تا ببینید بهترین روش برای درمان این مشکل شما چیست و برای مدیریت تعریق بیش از حد باید به یک روش بسنده کنید یا می‌توانید چند متد درمانی را با هم تلفیق کنید. دوست دارید برای درمان تعریق بیش از حد از تزریق بوتاکس استفاده کنید؟ به خاطر داشته باشید که تعریق بیش از حد یک بیماری مهم و جدی به شمار می‌رود و نیاز است تا آن را درمان کنید.

کلینیک آریان با مشاوره حرفه ای و رایگان در خدمت شما عزیزان می باشد.

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید