همه چیز درمورد زگیل تناسلی | علائم، دلایل و راه‌های درمان آن

این روزها به دلیل تغییراتی که در عادات جنسی انسان‌ها رخ داده است و رابطه جنسی یک نفر با چند نفر افزایش پیدا کرده است، بیماری زگیل تناسلی از سنین 12 تا 35 سال به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است؛ به گونه‌ای که تعداد مردان و زنانی که به دنبال راه حل درمان این بیماری هستند روز به روز در حال افزایش است. جهت آشنایی با بیماری زگیل تناسلی، دلایل و علائم بروز آن و همچنین راه‌های درمانش ادامه این مطلب را دنبال کنید.


زگیل تناسلی چیست؟

مطمئنا تاکنون نام زگیل تناسلی که یکی از معروف‌ترین بیماری‌های پوستی و عفونی به شمار می‌رود را شنیده‌اید؛ البته این بیماری به نام‌ زگیل مقاربتی نیز شناخته می‌شود چراکه جزو بیماری‌های آمیزشی است. درواقع با آمیزش جنسی و برخورد پوست فرد با پوست آلوده طرف مقابل در شخص بروز می‌کند.

با بروز بیماری زگیل تناسلی در فرد، زائده‌هایی در اطراف دستگاه تناسلی و مقعد به وجود می‌آیند؛ متاسفانه این بیماری روز به روز در حال افزایش است چراکه بیماری به شدت سرایتی است که در اولین رابطه جنسی فرد با شخصی که پوست او آلوده باشد، بروز می‌کند.


دلایل بروز زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی توسط ویروسی به اسم HPV که به آن پاپیلومای انسانی نیز گفته می‌شود به وجود می‌آید؛ به گونه‌ای که این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست افراد در رابطه جنسی منتقل شده و درنتیجه موجب بروز بیماری زگیل مقاربتی می‌شود.

متاسفانه سن شیوع بیماری زگیل تناسلی کاهش پیدا کرده و به 12 سال رسیده است و از طرفی در بین افراد 12 تا 35 سال که از نظر جنسی فعال هستند، به دلیل تغییر الگوهای جنسی دیده می‌شود.

برخی از انواع زگیل‌های تناسلی یا HPV می‌توانند موجب بروز سرطان شوند؛ بنابراین همه زگیل‌های تناسلی موجب بروز سرطان نمی‌شوند.


چه عواملی خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می‌دهند؟

  • داشتن رابطه جنسی با چندین شریک جنسی به صورت محافظت نشده
  • ابتلا به یک بیماری عفونتی مقاربتی دیگر
  • داشتن رابطه جنسی در سنین پایین با شریکی که از سابقه جنسی او بی‌خبر هستید
  • برخوردار بودن از سیستم ایمنی ضعیف

علائم زگیل تناسلی در مردان و زنان به چه شکل است؟

حالا که با زگیل تناسلی و دلایل بروز آن آشنا شدید، مطمئنا این سوال برایتان مطرح شده است که علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان چیست و از کجا باید بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ در ادامه شما را با تمامی علائم بروز این بیماری آشنا خواهیم کرد:

  • بروز تک زگیل‌های پراکنده به شکل برجسته و گوشی در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد
  • بروز تک زگیل‌های خوشه‌ای و متمرکز در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد
  • به وجود آمدن زگیل‌هایی در اطراف دستگاه تناسلی به رنگ پوست یا حتی روشن‌تر و تیره‌تر
  • بروز زگیل در اطراف دهان، زبان‌، لب‌ها و گلو در افرادی که رابطه جنسی دهانی دارند
  • به وجود آمدن خارش و سوزش در اطراف زگیل‌های به وجود آمده
  • بروز رطوبت و ترشح از زگیل‌های تناسلی
  • بروز خونریزی و درد درصورت به وجود آمدن زگیل‌های تناسلی در مسیر مجاری ادرار

مشکلات زگیل تناسلی در دوران بارداری

زگیل تناسلی در زنان بر روی دیواره‌های واژن، ناحیه بین اندام تناسلی خارجی و مقعد، دهانه رحم و همچنین ناحیه مقعد رشد می‌کند اما به ندرت می‌تواند در دوران بارداری بزرگ شده و مجاری ادرار را با مشکل مواجه کند؛ البته زگیل‌هایی که بر روی فرج یا واژن زن باردار قرار دارند، ممکن است در هنگام زایمان خونریزی کنند.

این سوال برای مادران بارداری که دارای زگیل تناسلی هستند به وجود می‌آید که آیا نوزاد آن‌ها نیز دچار زگیل تناسلی می‌شود؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که به ندرت پیش می‌آید که فرزند متولد شده از مادری که دارای زگیل تناسلی است نیز دارای این بیماری باشد؛ اما گاهی اوقات که خیلی کم پیش می‌آید، زگیل در گلوی فرزند متولد شده از مادری که دارای بیماری زگیل مقاربتی است بروز می‌کند که در این حالت با جراحی برطرف می‌شود.


چگونه از بروز زگیل تناسلی جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از بروز زگیل تناسلی چه در مردان و چه در زنان، محدود کردن تعداد شرکای جنسی و رعایت بهداشت در رابطه جنسی است؛ البته استفاده از کاندوم هم در طول رابطه جنسی، ایده بسیار خوبی است اما به طور 100 درصد از ابتلای شما به زگیل مقاربتی جلوگیری نمی‌کند؛ بنابراین بهترین راه برای جلوگیری و پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی واکسیناسیون HPV است که برای دختران و پسران از سن 12 سالگی قبل از تماس جنسی پیشنهاد می‌شود.


راه‌های درمان زگیل تناسلی مردان و زنان چیست؟

اگر شما هم دچار زگیل تناسلی شده‌اید و به دنبال راه درمان قطعی زگیل تناسلی هستید، لازم است بدانید که درمان قطعی این بیماری توسط لیزر انجام می‌شود؛ البته روش‌های دیگری هم برای درمان زگیل تناسلی از استفاده از داروهای ضد ویروس گرفته تا استفاده از داروهای موضعی و ... نیز وجود دارد که پس از بررسی تخصصی بیماری زگیل مقاربتی شما توسط پزشک به شما توصیه می‌گردد.

 

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید