آیا امکان بروز زخم بعد از لیزر وجود دارد؟

آیا امکان بروز زخم بعد از لیزر وجود دارد؟

امروزه دستگاه‌های مختلفی برای لیزر و از بین بردن موهای زائد در تمام کلینیک‌های زیبایی وجود دارد. اما ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد یا شنیده باشید که ممکن است استفاده از این دستگاه‌ها سبب ایجاد زخم بعد از لیزر شود. درواقع زخم شدن بعد از لیزر برای برخی افراد می‌تواند رایج باشد اما دلیل به وجود آمدن آن چیست؟ برای درمان این زخم‌ها چه باید کرد؟ در ادامه مطالب با ما همراه باشید تا با دلایل و درمان این گونه زخم‌ها آشنا شوید.


امروزه دستگاه‌های مختلفی برای لیزر و از بین بردن موهای زائد در تمام کلینیک‌های زیبایی وجود دارد. اما ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد یا شنیده باشید که ممکن است استفاده از این دستگاه‌ها سبب ایجاد زخم بعد از لیزر شود. درواقع زخم شدن بعد از لیزر برای برخی افراد می‌تواند رایج باشد اما دلیل به وجود آمدن آن چیست؟ برای درمان این زخم‌ها چه باید کرد؟ در ادامه مطالب با ما همراه باشید تا با دلایل و درمان این گونه زخم‌ها آشنا شوید.


آیا ایجاد زخم بعد از لیزر طبیعی است؟

هنگامی که لیزر موهای زائد توسط اپراتور و پزشکان مجرب انجام شود و به صورت اصولی باشد زخم بعد از لیزر ایجاد نخواهد شد. همیشه با لیزر موهای زائد خود حتما با سوختگی، زخم، قرمز شدن پوست، درد، ایجاد لک و غیره مواجه نخواهید شد. این موارد بستگی به اپراتور دستگاه دارد که مجرب باشد و از دستگاه سالم و معتبری استفاده کند و آن را بر اساس نوع پوست و حساسیت شما تنظیم نماید.

با رعایت نکته ذکر شده در بالا ایجاد عوارض جانبی کمتر خواهد بود. لازم به ذکر است که برای جلوگیری از پیش آمدن این مشکلات و زخم‌های بعد از لیزر به کلینیک‌های معتبر که کادری مجرب دارد مراجعه فرمایید تا از هر گونه آسیبی بعد از لیزر مصون بمانید. اگر پزشک متخصص پوست و مو و اپراتور دستگاه که تجربه بالایی دارد انواع خدمات لیزر را به درستی برای شما انجام بدهد هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.


دلایل به وجود آمدن زخم بعد از لیزر

شاید برای شما هم سوال باشد که با توجه به اینکه لیزر کردن موهای زائد بی‌خطر و ایمن است و مشکلی ندارد اما چرا بعضی‌ها دچار زخم بعد از لیزر موهای زائد می‌شوند؟ در ادامه ما دلایل مختلفی که سبب ایجاد این‌گونه زخم‌ها می‌شود را آورده‌ایم:

  • تجربه و مهارت ناکافی اپراتور دستگاه لیزر

قبل از اینکه لیزر انجام شود یک یا چندین جلسه توسط پزشک متخصص پوست و مو برگزار می‌شود تا از نوع پوست و حساسیت‌های شما آگاه شوند. همچنین با توجه به ضخامت و رنگ موهای زائد شما پزشک تشخیص می‌دهد که چند جلسه نیاز به لیزر دارید. توصیه می‌شود در ابتدا قسمت کوچکی از بدن خود را به اپراتور بسپارید تا از نحوه‌ی کار و تست دستگاه لیزر بر روی پوست خود مطمئن شوید. نداشتن مهارت و تجربه‌ی لازم اپراتور می‌تواند سبب ایجاد این زخم‌ها، سوختگی، کک و مک و درد شود.

  • تقلبی و بی‌کیفیت بودن دستگاه‌های لیزر

احتمالا شما هم دیده‌اید که در حال حاضر آرایشگاه‌ها و سایر مراکز زیبایی تبلیغات لیزر موهای زائد انجام می‌دهند. لیزر باید با دستگاه‌های اصل و معتبر در کلینیک پزشکی و توسط پزشکان متخصص و اپراتور‌های باتجربه انجام شود. برخی از دستگاه‌های تقلبی و چینی لیزر که از نام‌های معتبر دستگاه‌های اصل مثل دکا، کندلا، وکتوز و غیره سوء استفاده می‌کنند می‌توانند عوارض جانبی مانند زخم‌های بعد از لیزر و سوختگی و... ایجاد کنند.

به همین دلیل توصیه می‌شود که برای لیزر موهای زائد خود به کلینیک‌های معتبر که پزشکان متخصص دارند مراجعه نمایید و حتما قبل از لیزر از اصل و معتبر بودن دستگاه‌ها اطمینان حاصل کنید.

  • لیزر موهای زائد شما با دستگاه‌ نامناسب مرتبط با پوستتان

هر شخصی جنس پوست متفاوتی دارد و بر اساس جنس پوست خود باید از دستگاه‌های لیزر مناسب استفاده کند. به این معنی که اگر شما رنگ پوست روشنی دارید بهتر است از دستگاه لیزر کندلا الکساندرایت استفاده نمایید. اما اگر پوست شما تیره‌تر یا برنزه باشد این دستگاه مناسب پوست شما نخواهد بود و مناسب‌ترین دستگاه برای این طیف رنگ پوست وکتوز و دکا است چون طول موج بلندری از کندلا الکساندرایت دارد.

پس حتما قبل از لیزر با پزشک و اپراتور مشورت کنید تا مناسب‌ترین دستگاه براساس جنس و رنگ پوست شما استفاده شود و سبب ایجاد زخم بعد از لیزر نشود. اکثر زخم‌های بعد از لیزر به دلیل رعایت نکردن این نکته خواهد بود.


برای جلوگیری از زخم بعد از لیزر چه کنیم؟

جهت سلامتی پوست خود بعد از لیزر توصیه می‌شود به کلینیک پزشکی مجهز و دارای مجوز که از پزشکان متخصص و مجرب و اپراتورهای دستگاه حرفه‌ای تشکیل شده است مراجعه نمایید. حتما قبل از رفتن به مراکز لیزر موهای زائد در مورد آن و نحوه عملکردشان تحقیق کنید. در زیر چند توصیه برای جلوگیری از زخم بعد از لیزر مشاهده خواهید کرد:

  • یک روز قبل از لیزر موهای زائد را شیو کنید

پرتوهای لیزر با برخورد به پوست فولیکول‌های ریشه را می‌سوزاند تا رشد مجدد آن را کاهش داد. حالا اگر موهای زائد را شیو نکنید این پرتوها به ساقه‌ی مو برخورد می‌کند و از ساقه می‌سوزاند و رشد مجدد آن دوباره مثل قبل خواهد بود. بنابراین پزشکان معتقد هستند که قبل از لیزر حتما موهای زائد بدن را شیو کنید تا از زخم بعد از لیزر جلوگیری کنید.

  • در صورت داشتن سوزش حتما به اپراتور و پزشک گزارش دهید

دستگاه‌های جدیدی که در کلینک‌های زیبایی معتبر استفاده می‌شود مجهز به سیستم‌های خنک کننده هستند که به هنگام لیزر موهای زائد هوای سرد بر روی محل می‌دمند تا از سوزش و زخم بعد از لیزر جلوگیری کند. اگر در حین لیزر موهای زائد خود احساس سوزش و درد کردید حتما به اپراتور دستگاه یا پزشک اطلاع دهید.

در این صورت اپراتور دستگاه لیزر را بر اساس نوع پوست و حساسیت شما دوباره تنظیم می‌کند. همچنین نحوه لیزر را آرام‌تر و ملایم‌تر می‌کند تا از سوزش محل جلوگیری کند‌.

  • اگر تاتو یا زخم دارید آن محل را لیزر نکنید

زخم بعد از لیزر ابرو در بعضی افراد به دلیل این است که بر روی تاتو ابروی خود لیزر انجام دادند و فاصله زمانی معین را رعایت نکرده‌اند. رنگ‌دانه‌هایی که در تاتوی ابرو و پوست به کار می‌رود به هنگام لیزر به سرعت جذب پرتوهای دستگاه‌ می‌شود و سوختگی و آسیب پوستی ایجاد می‌کند. به همین جهت قبل از لیزر اگر تاتو دارید حتما با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.


بعضی افراد پس از لیزر کردن موهای زائد از عوارض جانبی و زخم بعد از لیزر خود شکایت دارند. کلینیک‌ها و دستگاه‌های نامعتبر و همچنین اپراتورهای تازه‌کار سبب بروز این‌گونه عوارض بعد از لیزر می‌شود. در صورت وجود این زخم‌ها و معاینه توسط پزشک پماد برای زخم بعد از لیزر وجود دارد که جهت بهبودی و مراقبت تجویز می‌شود.

مراجعه به کلینیک معتبر و دارای مجوز برای انجام لیزر موهای زائد توصیه می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد لیزر و انجام خدمات زیبایی دیگر می‌توانید به سایت کاشت مو آریان مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید